27 Eylül 2013 Cuma

Hitler'e çarpsa ne olurdu?

Mercedes'in otomatik fren sistemi ile Hitler arasında bağ kuran bir öğrencinin reklam filmi Almanya'da tartışma yarattı. Mercedes, Hitler'i ezip geçen reklam için "Bir ilgimiz yok" dedi

19'uncu yüzyıl sonlarında bir köy... Son model bir Mercedes bu köye yaklaşıyor, sakinleri hayretler içerisinde otomobile bakakalıyor. Yolda oynayan kız çocuklarına yaklaşırken otomobilin otomatik fren istemi devreye giriyor ve araç duruyor. Ama biraz sonra yola bir erkek çocuğu çıkınca araç durmuyor, aksine çocuğu ezip geçiyor. Çocuğun annesi, haykırarak dışarı fırlıyor ve 'Adolf, Adolf' diye sesleniyor. Bir sonraki görüntüde Avusturya'da bir köyün tabelası ekrana yansıyor: Branau am Inn. Naziler'in lideri Adolf Hitler'in doğduğu köy. Ekran kararıyor ve sonra da ekranda Mercedes Benz'in otomatik fren sistemine dair reklam sloganı beliriyor: "Tehlikeyi ortaya çıkmadan fark eder." Yaklaşık 1 dakikalık spot, Almanya'nın önde gelen sinema ve televizyon okullarından Baden-Württemberg Film Akademisi'nden mezun olan Tobias Haase'nin diploma çalışması.

FİLMİYLE ÖDÜL ALDI 
Film, Youtube'ta bir ayda 3 milyondan fazla tık aldı. Kamuoyundaki yoğun ilgi üzerine Mercedes-Benz'ten film ile bir bağlantıları olmadığına dair resmi bir açıklama geldi. Mercedes'in Sözcüsü Tobias Mueller, "Bir insanın, daha doğrusu bir çocuğun ölümünün ya da böyle bir konunun Nasyonal Sosyalizm bağlamında bir reklam filminde ele almanın yersiz olduğu inancındayız" diye konuştu. Mercedes'in hoşnutsuzluğu belirtmesinin ardından reklam filminde bir takım değişiklikler yapıldı. Yeni videoda, reklamın Mercedes Benz'in talimatı ile çekilmediği, tröstün film ile bir bağlantısı olmadığı uyarısı yer alıyor. Filmin çıkış noktasını Mercedes'in, bilgisayar ve radar aracılığı ile önündeki yaya, bisiklet ya da ani fren yapan aracı algılayıp sürücü zamanında tepki vermezse devreye girerek, aracı durduran otomatik fren sistemi için yapılan bir kampanya oluşturuyor. Ama Tobias Haase'nin filminde bu sistem, Hitler için devreye girmiyor... Bir otomobil tarihi manipüle edebilir mi? Genç yönetmen amaçlarının çok daha farklı olduğunu söylüyor. Mercedes Haase, "Biz normalde reklam filmi çekmiyoruz. Reklam, ancak müşterinin isteği ve parası ile çekilir. O zaman müşterinin içeriğe karışma hakkı da vardır. Biz ise kendi kendimizin reklamını yapıyoruz. Sanırım bunda yeterince başarılı da olduk. Bu film, 60 saniyelik süre içerisinde çok şey anlatıyor. O nedenle ne teknik ne konu ile sınırlanmamalı. Ben bir filmin bu kadar tartışma yol açmasını olumlu buluyorum. Ancak yine de bir filmin yönetmeninin, o filmin verdiği mesajı yüzde 100 temsil ettiği söylenemez" diye konuştu. Hararetli tartışmalara yol açan reklam spotu, Almanya'da çok önemli bir ödülün de sahibi oldu. Film, sinema ve televizyon eğitimi alan öğrencilerin diploma çalışmalarına verilen "First Steps Award"a reklam filmi kategorisinde layık görüldü. İşin ilginç yanı, 16 Eylül'de sahiplerini bulan ödülün sponsorluğunu da Mercedes yapıyor olması. O nedenle tröstün sözcüsü Mueller, jürinin kararı ile bir bağlantıları olmadığını da açıklamak durumunda kaldı.

DW Türkçe Servisi
kaynak: sabah.com.tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Düşüncelerinizi bizimle paylaşın