21 Ocak 2012 Cumartesi

Kısa Film Nedir?Nasıl Çekilir?


Kameraların fiyatlarının ucuzlaması, bilgisayarlı kurgunun ulaşılabilir bir fiyata inmesi hatta bazı programların bedava olması kısa filmi yaygın hale getirdi. Adı üzerinde süreleri kısa olan filmler demektir. Ortalama süreleri 30 dakikaya kadar olan filmlerdir. Burada anlatılmak istenenler sürenin kısıtlı olmasından dolayı uzun süreli filmlere göre daha kısa, daha belirgin olmak zorundadır. İşin ruhunda biraz da amatörlük vardır. Kısa film için biraz da, bütçenin imkansızlıkları ile sanatın gereklerinin çatışmasıdır denilebilir. Sinema tarihi önce kısa filmlerle başlamıştır. Kısa filmin adı üzerinde; ticari filmlere nazaran daha kısa olmasının avantajlarının yanında dezavantajları da vardır. Öyküyü daha kısa sürede anlatmak zorundasınızdır. Bu ise; yeni anlatım teknikleri geliştirmenizi sağlar. Ancak bu bazı detayların atılması anlamına gelecektir. Zamanı kısa tutma adına öykünüzde kopmalar olmamasına dikkat edin. Anlatmak istediklerinizi kısa bir zaman dilimi içinde bütünlüğü bozmadan anlatmak zorundasınız. Kısa filmde yönetmen senaryoyu kendisi yazar, bütçeyi ortaya koyar ve filmin her şeyidir diyebiliriz. Bu nedenle uzun metrajlı filmlere göre daha özgür bir yapıya sahiptir. Ayrıca, uzun metrajlı film yönetmenlerinin çoğunun ilk denemelerini kısa filmler üzerinde yaptıkları da bir gerçektir. Bir film yapmak için de illaki kısa veya uzun diye bir ayrım yapmak gerekmiyor. Sonuçta ortaya çıkan sizin düşünceleriniz, sizin bakış açınızdır. Yani size ait ve paylaşılmaya hazır olan bir filmdir. Bu yüzden kısa filmin süresini kendinize o kadar da dert etmeyin. Kısa film sürecinde sabır göstermek zorundasınız. Çünkü filmin bütün aşamalarında zorluklar sizi bekliyor. İmkanlarınızı verimli kullanın. Ama kendinizi çok da zorlayacak (bütçe, çekim planları, yerleri gibi) sıkıntıların altına girmeyin. İmkansızı başarmak güzeldir ama yarım yamalak yapmaktansa hiç yapmamak daha iyidir.

 Kısa filmin evreleri: 1- Konunun seçimi, 2- Senaryonun yazımı, 3- Bütçenin hesaplanması ve temin edilmesi, 4- Çekim formatına karar verilmesi (film kamerası, video kamera, 4/3, 16/9 vb). Burada maliyeti en aza indirmek ve kurgu esnekliği sağlayabilmek için video kamera ve 16/9 formatı beraber tercih edilmelidir. 5- Oyuncu, mekan ve çekim gereçlerinin temini, 6- Çekim, 7- Kurgu, 8- Yayın dağıtım olarak sıralanabilir.

Çekimler sırasında bol prova çekin ve bunları daha sonra izleyin. Hem el pratiğiniz gelişmiş olur hem de hatalarınızı izleme imkanı verir. Yönetmen sizsiniz ve kontrol sizde olsun. Ancak her zaman yapıcı eleştirilere karşı da açık olun. “İlle de benim dediğim olacak” havalarına girmeyin. Çekim mekanları olarak; masrafsız olduğu için sokak gibi dış ortamları kullanabilirsiniz. Ancak dış ortamların kontrolü zordur unutmayın.

Eğer son kare bilinseydi filmin bir anlamı kalırmıydı? Filmde zor olan, izleyiciyi yönlendirebilmektir. Bu yüzden gereksiz çekimlerden, gereksiz diyaloglar-dan kaçının. Önce zorunlu olanı yani anlatmanız gerekeni anlatın. Daha sonra vakit kalırsa sıra dışı denemelere girebilirsiniz. Oyuncularınızı sıraya sokar gibi yerleştirmeyin. Eski filmlerimizi hatırla-yın. Günlük hayatda sohbet ederken insanlar genelde birbirlerine bakarlar Diyalog çekimlerin de görüntü ile anlatamadığınız durum, his, duyguları sözle üst ses olarak anlatma yoluna gitmeyin. Bu soyut ifadeleri anlatmak için mutlaka bir yol bulmalısınız. Örneğin; sevdiğini bekleyen genç beklemekten sıkılmıştır. Aradan zaman geçmiştir. Aradan geçen zamanı yazı ile “10 dakika sonra” şeklinde göstermeyin. Bekleyen genç sahnede göründüğünde saate baktırırsanız, aradan geçen zamanı vurgulamak için daha sonra tekrar saate baktırıp ardından bir dudak bükmesini gösterebilirsiniz. Film çekiminde her sıkıştığınızda üst anlatım sesi yoluna giderseniz o zaman filmi çekmeye ne gerek var ki. O zaman sizin filminiz görüntülü kitaptan öteye gidemez.

Bir film izlediğinizde “acaba bu filmi ben yönetseydim nasıl yönetirdim? Hangi açılar, nasıl bir ışıklandırma yapardım?” diye sorun kendinize. Çekimler sırasında, dekor senaryoda geçen mekan hakkında fikir veriyor mu? Çekim planları için uygun mu? Ekibin çalışması için uygun mu? Çevresel şartlar ne derece etkin? Bu gibi soruların cevaplanması gerekir. Çekimleriniz sırasında oyuncu ve mekanlar arasında bağlantı kurun. Sadece oyuncuya odaklanarak olayın hangi mekanda geçtiğini göz ardı etmeyin. Oyuncularınızdan her zaman doğal ve içten olmasını isteyin. Dikkat edilmesi gereken başka bir nokta da devamlılıktır. Özellikle farklı zamanlarda çekilen fakat ard arda gelecek kareler arasında bir tutarlılık olması gerekir. Örneğin; siyah takım elbisesi olan bir oyuncunun bir sonraki karede aynı mekanda aynı zaman da aniden spor bir elbise ile görünmesi izleyicinin dikkatinden kaçmayacaktır. Oyuncunun elbisesi bile önemlidir. Karaktere uygun elbise ve makyaj kullanın. Eğer kısa filmden para kazanmak gibi bir düşünceniz varsa bu işe hiç niyetlenmeyin. Ödüllerden kazanacağınız para çoğu zaman masraflarınızı karşılamaya yetmeyecektir bile. Kısa film ancak bir rüyanın gerçekleştirilmesidir denilebilir. “El Yapımı Sinema” kitabından özetlenerek alınmıştır.

fkokmen.blogcu.com
                                                                                                                                          Alıntıdır...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Düşüncelerinizi bizimle paylaşın