Fotoğraflar, şipşaklardan daha iyidir. Her ikisine de kalıp olarak fotoğraf diyebilirsiniz ama şipşak fotoğraflar çoğu izleyici için değerden yoksundur. Fotoğraf ile şipşak'ı ayıran çekme hızı değildir. Şipşak ile fotoğrafı ayıran gösterilen özendir. Bakış açısı, enstantane ve diafram değeri, kompozisyon gibi şeyler. Fotoğraf yaparken çekim aşamasında istenilen sonuca ulaşmak üzere plan yapılır, plan iyi bir fotoğraf çıkacağı umudu ile uygulamaya konulur.
Başarılı fotoğraf nedir? Başarılı fotoğrafın ne olduğu oldukça öznel bir konudur ancak başarıya giden yolda pek çok kişinin ortak görüşü istenilen ve istenilmeyen özellikler aşağıda belirtilmiştir.... Bu kurallarının tamamının uygulanmış olması iyi bir fotoğraf çıkması için yeterli değildir. Her fotoğrafçı fotoğrafı farklı çeker. Bunun için fotoğrafçının ekstradan kendinden birşeyler katması beklenecektir.
En azından başlangıçta kendinizin beğendiği, en az hata gördüğünüz fotoğraflarınızı gönderin. Değersiz gördüğünüz, belirgin hatalarını bildiğiniz fotoğraflarınızı başkaları ile paylaşmayınız. Sizin beğenmediğiniz bir şeyi başkası beğense bile size fazla bir yararı olmaz. Ayrıca gelebilecek eleştiriler kötü fotoğraflarda daha sert olabilir.
İyi makine:
İyi donanım, amaca uygun makine, amaca uygun objektif, istenilen özellikleri elde etmek için birer araçtır. Kaliteli objektifi olan, ayar yapmanıza izin veren her makine ile doğru ışık ölçümü yapabildiğiniz takdirde iyi fotoğraflar çekilebilir. Donanımı önemsememek doğru olmadığı gibi, aşırı abartmak da doğru değildir.
İstenilen özellikler:
Genel:
Amaç:
Başkalarının çalışmasının tekrarı olmadan izleyiciye yeni ve etkileyici bir görsel sunmak.
İzleyici beklentisine yanıt vermek:
İzleyici beklentisi ile bire bir örtüşerek sıkıcılığa düşmeden, onların beklentisinden uzaklaşıp uçuklaşmadan ortaya konan yapıtlar, izleyici ile gereken iletişimi kurmayı başarırlar. İlginçlik, sıradışılık artı değerlerdir.
Tarz:
Fotoğrafta Nü, Belgesel, Doğa, Digital, S/B gibi pek çok dal bulunmaktadır. Çalışmanız her hangi bir tarza dahilise o tarza ait bilgileri edinmeye çalışın. Bilgili sayılan kişiler fotoğrafınızı o çerçevede değerlendirecektir.
Başlık ve fotoğrafın uyuşması:
Ör. başlıkta hüzün deniyor ise fotoğraf izleyiciye hüznü iyi yansıtıyorsa amaca ulaşılmıştır.
Çekim bilgilerinin yazılması:
Çekim teknik bilgilerinin önceden yazılması veya istenince verilmesi, exif bilgileri varsa dosyadan silinmemesi izleyiciye fotoğraf teknik anlamda anlamada yardımcı olur.
Küçük fotonun önemi: Küçük fotoların yan yana geldiği sayfada küçük fotoğrafı cazip olanlar daha çok tıklama, daha çok izlemeye ve daha çok değerlendirmeye alınıyorlar.
Kompozisyon:
Yatay ufuk çizgisi:
Manzara fotoğrafında ufuk çizgisi veya karşı kıyı çizgisinin fotoğrafın kenarına paralel olması istenilen bir özelliktir. Bunun istisnası ufuk çizgisini belirgin şekilde diagonal kullanımıdır.
Merkez dışı ana konu:
Ana konuyu merkez dışına yerleştirmek, sağında veya solunda çevreyi ikiye bölünmeden tek parça olarak daha iyi göstermeyi sağladığı gibi ana konuya daha fazla dikkat çekmeyi sağlar. İstisnalar: Ana konunun karenin büyük bir bölümünü kapladığı fotoğraflar. Simetrik fotoğraflar. Önerilen konum çerçevenin yatay ve dikey olarak 3'e bölünmesi ve ana konunun 4 kesişme noktasından birine yerleştirilmesidir.
Güçlü Çapraz formlar:
Çerçeveyi çaprazlayan çizgiler kompozisyonu durağanlıktan çıkarmaya yardımcı olurlar.
Sadelik:
Sadelik ana konuyu dikkat dağıtan ve rahatsız edici unsurlardan kurtarark sunma sanatıdır. Bunun için alan derinliğini kısmak, zeminde sade fon kullanmak ve ana konu/fon oranını artırmadan yararlanılabilir.
Kadraj seçimi:
Konulara uygun dikey veya kadrajı tercih edin.
Netlik:
Netlik gözün aradığı özelliklerden biridir. Özellikle ana konunun flu, başka bir nesnenin net olduğu fotoğraflar çok rahatsız edicidir. Netsizlik fotoğrafçının ve donanımının yetersiz olduğu izlenimi uyandırabileceğinden kaçınılması gereken bir durumdur. Bilinçli kullanımlarda bunun kare içerisinde söze gerek kalmadan bir şekilde belli edilmesi gerekir.
Pozlama:
Kontrast:
Açık ve koyu alanlarda detay kaybı olmadan elde edilmiş yüksek kontrast.
Doygunluk:
Renkli fotoğraflarda (yapaya kaçmayan) yüksek renk doygunluğu.
Işık:
Işığın iyisi fotoğrafın tadını on kat arttırır. Işık kullanımı tek cümlede anlatılmayacak şeylerden biridir.
Çerçeve:
Çerçeve fotoğraftaki anlatıma yardımcı olacak şekilde, gidecek web sayfasında etrafına belli bir alan yaratacak şekilde hazırlanırsa fotoğrafın etkisi artacaktır. Yapıt başlığı, isim, copyright bilgisi çerçeve üzerinde dikkat dağıtmadan yazılabilir.
İstenilmeyen Özellikler:
Genel:
Yine mi?
Sizin hevesinizi kırmaktan çekinerek bunu söylüyoruz ama bu duyguyu ne kadar az yaratırsanız o kadar başarılı fotoğraflarınız olacak diye düşünüyoruz. Üstelik fotoğraf gibi milyarlarca üretilen bir şey de bunu istemenin acımasızlık olduğunu da biliyoruz. İsterseniz küçük bir araştırma yapın, gönderilmiş fotoğraflara bir bakın. Bir süre sonra sizde "yine mi? demeye başlayabilirsiniz.
Çizikler, lekeler:
Fotoğrafınızda çizikler, lekeler, kırmızı gözleri önlemeye; önlenemez ise göndermeden önce düzeltmeye çalışın.
Kompozisyon:
Ortalanan ana konu:
En basit yaklaşım olduğundan fotoğraf üzerinde yeterince düşünülmemiş, basite kaçılmış hissi uyandıracaktır. Özellikle simetri söz konusu değilse daha yaratıcı çözümler aranmalıdır.
Ana konu çok küçük:
Ana konunun çerçeve içinde kapladığı alan algılamaya önemli katkı sağlar. Ana konu küçük kaldığı zaman fotoğrafçının gereken optik donanımdan yoksun olduğu veya konuya yeterince yaklaşamadığını düşündürür.
Eğri ufuk çizgisi:
Yaygın bir hata olan ufuk çizgisinin bir kaç derecelik eğrilikleri rahatsız edicidir ve puan kırdırır. Belirgin diagonal kompozisyonlar istisnadır.
Karmaşa:
Anlaşılmayı zorlayan, anlatıma katkısı bulunmayan ekstra elemanlar fotoğrafı sıkıcı hale getirirler. Küçük resim ön izlemede ise tıklanmaya cazip olmayan bir görüntü oluşmasına sebep olurlar.
Pozlama:
Basık tonlar ve düşük kontrast
Az veya fazla pozlama
Hatalı beyaz dengesi, renk kaymaları
Aşırı doygun renkler
Patlak alanlar (Beyaza kaçan parlama alanları)
Noise:
Görsel gürültü olarak Türkçeleştirilebilen, aynı renk olması gereken komşu pikseller arasındaki noktasal renk farklılıkları. Düşük ASA'da (50, 64, 100) çekerek ve daha fazla ışıklandırma yapılarak azaltılabilir. Ayrıca optik yol üzerindeki kirliliker fotoğrafa yansıyacağından bunlara temizliğie özen gösterilmeli, objektif ve CCD kirlenmeleri önlenmelidir.
Kötü tarama:
Taramanın kötüsü olur mu? Olur. Farkedilince puan kırdırtır.
Sayısal Müdahele:
Belgesel fotoğrafta içeriğie müdahele istenmeyen bir özelliktir. Fotoğrafınız belgesel türüne dahil ise mümkün olan en az müdahele ile sunulmalıdır.
Ebat:
Ekranda aşırı büyük ve aşırı küçük görünen fotoğraflar tepki çekerler.
Başlıksız fotoğraflar:
Başlıksız gönderme iddialı bir tercihtir ama başlıksız ve açıklamasız fotoğraflar iletişime bir adım geriden başlar ve kolayca bilmeceye döner.
Çerçeve:
Aşırı büyük, fotoğrafa ağır basan, bol yazılı çerçeveler fotoğrafı öldürür.
Kültürel Sınırlar:
Fotoğrafın içeriği izleyicinin kültürler sınırlarını zorlayınca olumsuz tepkiler almaya başlar. Çıplaklık, Sigara gibi konularda izleyicinin tepkisini önceden tahmin etmek zor olabilir.
Çözüm Yolları:
Çözümler basit: bol bol fotoğraf izleyin, eleştirileri okuyun, mümkünse bir kaç kitap okuyun, katılımcı olun....
Çiçek Çekimleri İçin...;
Çiçek Fotoğrafı Nasıl Çekilir?
•Aydinlik noktalardaki yansimalari ortadan kaldirmak icin polarizasyon filtresi kullanin ve daha keskin renkler elde edin.
•Makro cekim yapiyorsaniz alan derinliginiz cok az olacaktir. Bunun icin objenin en onemli kismina netleme yapin.
•Yine makro cekim yaparken alan derinligini en uzun mesafeye cikarmak icin daha kucuk diyafram acikligi kullanin.
•Arka plani sade tutmaya calisin ve olabildigince flulastirin. Konuyu tek bir renk onunde tek basina birakmaya calisin. Bunu yapmak icin cicegin arkasinda siyah veya baska bir renkte karton tutabilirsiniz. Arka planda gozu rahatsiz edecek parlak lekeler olusmamasina dikkat edin.
•Nesneye bakis yonunuzu degistirin. Bir bahcenin genel goruntusunu cekerken duvarin uzerine **** balkona ?ckabilirsiniz. Arazide kirlari kaplayan ?i?ekleri ?ekmek i?in yere yakin ?alisabilirsiniz.
•Eger zeminde kagit parcasi, kuru yaprak, kirik cop parcasi gibi nesneler varsa goruntusun ve cevrenin dogal halini bozmadan bunlari cicegin etrafindan temizleyin.
•Basit seyler her zaman iyidir. cicegi kadrajin icine yerlestirin ancak yapraklar kadrajdan tasacak sekilde goruntuyu cercevenin isine fazla sikistirmayin.
•Ozellikle makro cekimlerinde cok hafif bir ruzgar bile objenin goruntusunu flulastiracagi icin cekim yaparken ruzgari kesecek bir duzenek kullanin. Bir karton par?asi bu isi rahatlikla gorur. Alan derinliginizi koruyarak mumkun oldugunca hizli enstantane kullanin.
•Poz alimini objeye 15 cm mesafeden yapin ve poz degerlerini sabitleyin (kilitleyin). Daha sonra tesbit ettiginiz poz degerininin negatif film kullaniyorsaniz bir stop ?zerinde ve bir stop altinda pozlayarak; dia kullaniyorsaniz yarim stop uzerinde ve altinda pozlayarak basamaklama (bracketing) yapin.
agaclar.net
Alıntıdır...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Düşüncelerinizi bizimle paylaşın