Görüntü Yönetmeninin Sorumlulukları
1. Çekim Öncesi
A. Düşünsel Araştırma Ve Planlama- Ön görüşmeler sırasında yönetmenle senaryonun bütün boyutlarını ve yönetmenin filme yaklaşımını tartışmak.
- Senaryoyu bir bütün olarak analiz etmek.
- Hikâyeyi yapısal olarak analiz etmek.
- Karakterleri analiz etmek.
- Filmin döneminin olaylarını, genel konuları ve uygun tasarım elemanlarını araştırmak.
- Bir tarz, görsel yaklaşım tasarlamak.
- Yeni fikirler üzerinde yönetmenle konuşmaya devam etmek.
- Yönetmenle bir anlaşmaya varmak.
- Sanat yönetmeni ile tartışmak ve bir anlaşmaya varmak.
- Teknik danışmanla tartışmak ve araştırma yapmak.
B. Pratik Araştırma Ve Planlama
- Bütçe gereksinimlerini araştırmak.
- Mekânları dolaşmak ve onaylamak.
- Mekânların güneş pozisyonlarını tayin etmek.
- Yerel hava durumunu araştırmak.
- Okyanus kıyılarında gel-git çizelgelerini incelemek.
- Set planlarını gözden geçirmek, tartışmak ve onaylamak.
- Kıyafetleri, filmde görünecek arabaları, uçakları, tekneleri, at arabalarını, modelleri ve maketleri gözden geçirmek ve onaylamak.
C. Teknik Araştırma Ve Planlama- Laboratuvarı ziyaret ederek filmde kullanılacak kimyasal ve elektronik resim kayıt ortamlarının pozlama değerlerinin anlaşılmasını, ayarlanmasını ve saptanmasını sağlamak ve film yıkama, baskı, renk düzeltme ve aktarma sırasında uygulanacak kurallar bütününü saptamak.
- Malzeme satıcılarıyla görüşmek.
- Yeni çıkan araçları araştırmak.
- Yeni çıkan araçların nasıl çalıştığını öğrenmek.
- Film için gerekli özel malzeme ve teknikleri icat etmek ya da icat edilmesine önayak olmak.
- Filmde uygulanacak özel etkiler (speacial effect) için bir kurallar kitapçığı hazırlamak ve yaymak.
- Storyboardların hazırlanmasına yardımcı olmak, onaylamak.
- Filmde görünecek aydınlatma birimlerini tasarlamak ya da tasarlanmasına önayak olmak.
- Filmin mekânları ve dekorları için ışık şefi ve set amiri ile aydınlatma ve donanım planları tasarlamak.
D. Kalite Kontrolü- Filmde çalışacak teknik ekibi, kullanılacak filmi, laboratuvarı, teknik ekipmanı, ikinci kamera ekibini ve görsel efekt ekibini seçmek ve onaylamak.
- Yeni yapılan veya modifiye edilen teknik ekipmanın üretilmesini ve test edilmesini denetlemek.
- İnşaa halindeki dekorları ziyaret etmek.
- Oynar duvarları, tavanları ve hareketli dekor birimlerini onaylamak.
- Aydınlatma elemanları ekibini kontrol etmek.
- Bütün mekân ve stüdyoları ekip başları ile gezerek gereklilikleri tartışmak.
- Dekor renk ve dokularını onaylamak.
- Makyaj ve saçı onaylamak.
- Kamera, ışık ve grip ekipman listelerini oluşturmak veya oluşturulmasına ön ayak olmak.
- İş kopyalarının seyredileceği salonun standartlara uygunluğunu kontrol etmek.
E. Hazırlıkların Tamamlanması- Işık dublörlerini seçmek.
- Yeni araçların kullanımını ekibe öğretmek.
- Mekân ve dekorları yönetmenle gezerek çekim planı tasarlamak.
- Özel teknik ekipmanın listesini yapmak ve prodüksiyon amirine kullanım günlerini bildirmek.
- Çalışma planı üzerinde yönetmen asistanı ile beraber çalışarak her sahne için çekim süresi ve sıralaması belirlenmesine yardımcı olmak.
- Gerekli film miktarını tahmin etmek ve ısmarlamak.
- Çekim öncesi ve çekim sırasında gerekli teknik insan işgücü miktarının ve zamanlamasının hesap edilmesi veya hesap ettirilmesi.
- Diğer departmanların gerekli malzeme ve işgücünü edinmesini takip etmek, testlere katılmak.
- Bütün departmanlara günde en az iki kere uğrayarak ekip başlarının sorabileceği sorulara cevap vermek.
- Departmanlar arası problemlere arabuluculuk yapmak.
- Mekan ve ülke değiştirirken yapım araçlarının yüklenmesini kontrol etmek.
- Oyuncu provalarını ziyaret etmek.
- Herhangi bir problemde yönetme danışmanlık yapmak, gerekirse vekalet etmek.
- Prodüktöre herhangi bir problemin çözümünde yardımcı olmak.
F. Testler- Filmin görsel tarzı için testler çekmek.
- Laboratuvar testleri çekmek.
- Aydınlatma ve başroller için testler çekmek.
- Kamera ve objektif testleri çekmek.
- Kostüm ve makyaj testleri çekmek.
- Olabilecek anlaşılmamış, sıradışı özel efekt, aksesuar ve teknik malzeme testi çekmek.
2. Çekim Sırasında
A. Planlama- Bütün call sheet’leri ve gün içindeki çekim sırasını kontrol etmek, Onaylamak.
B. Kararlaştırma- Çekilecek sahnenin provalarını seyretmek.
- Yönetmenle beraber çekim planı (dekupaj) tasarlamak.
- Objektife ve kadraja karar vermek, onay almak için yönetmene göstermek.
- Kadrajın ve hareketin sahne amacına uygunlupundan emin olmak.
- Kamera operatörü, kamera asistanı, dolly ve crane operatörüyle olabilecek herhangi mekanik bir problemi çözmek.
- Kamera hareketlerinin başlangıç-bitiş noktalarını tayin etmek.
- Işık dublörlerini yerlerine yerleştirerek prova yapmak, sahnenin ince ayarlarını bitirmek.
- Montajcının eline yeterince montaj malzemesi geçeceğinden emin olmak.
- yönetmen asistanıyla arka plan hareketliliği üzerinde çalışmak.
C. Aydınlatma- Filmin hikaye, tarz ve dramatik içeriğine en uygun şekilde mekan ve dekor aydınlatması tasarlamak.
- Her oyuncuya karakterini güçlendirecek ve ortaya çıkaracak ışık yapmak.
- Işığın atmosfer ve tonunun hikayenin anlatılmasına yardımcı olduğundan emin olmak.
- Işık kurulumunu planlar arasında en az vakit kaybedilecek şekilde tasarlamak.
- Set boyacısını gerektiğinde yüksek ışıkları, gölgeleri değiştirmek, eskitmek ve tozlandırmak için yönlendirmek.
- Her plan için ışık miktarını, rengini ve kontrastını (pozlama) belirlemek ve devamlılığını sağlamak.
- Plan içi ışık değişikliklerini (dimmerler, takip spotları, renk değişiklikleri) tasarlamak, uygulatmak.
D. Hazırlık- Işığa ve kameraya bağlı ses problemlerini çözmek.
- Diğer departmanlarla olan problemleri çözmek.
- Dublörlü sahneleri dublör koordinatörü ile beraber kontrol etmek, belirlemek ve onaylamak.
- İlgililerle güvenlik meselelerini en az iki kere kontrol etmek.
- Yönetmenin son değişiklikleri yapması için planı göstermek.
- Son mekanik prova için oyuncuları davet etmek, görünen problemleri çözmek.
E. Çekim- Planı çekmek.
- Onaylamak ya da problemleri düzeltmek.
- Parametreleri kontrol ederek bir sonraki tekrarı hazırlamak.
- Özel etki arka planlarını çekmek.
- Video playback malzemelerini çekmek.
- Bir sonraki plana geçmek.
F. İdari- Her sabah ve öğle yemeğinden sonraki ilk planı tayin etmek.
- Sahnenin set fotoğrafçısı tarafından çekildiğinden emin olmak.
- ”Making of” ve basın ekiplerinin eline yeterince malzeme geçtiğinden emin olmak.
- Özel kamera ve ışık notlarının devamlılık yazmanına ulaştığından emin olmak.
- Ham film envanterini kontrol etmek.
- Short-end’lerin kullanılmasını sağlamak.
- Kamera raporlarının düzenli tutulduğunu kontrol etmek.
- Çekim gününü bitirmek.
- Ertesi günün ilk planını tartışmak.
- Kamera, ışık ve set teknisyenlerinin kullanılan kiralanmış ve satın alınmış malzemelerin faturalarının prodüksiyon tarafından ödemeleri yapılmadan kontrol etmek ve onay vermek.
- Yapım sorunları ile ilgilenmek.
- Meydana gelebilecek problemlere dair sorulara cevap vermek.
- Gün sonunda yapım amiri ve yapımcıyı ziyaret etmek.
- Kullanılmayacak malzemenin iadesini kontrol etmek.
G. Kalite Kontrol-Rapor almak üzere laboratuvarı aramak.
- Yönetmen, yapımcı, montajcı ve kamera ekibiyle bir önceki günün iş kopyalarını görmek.
- İş kopyalarını tartışmak ve onaylamak.
- Makyaj, kostüm, dekor sorumluları ve yönetmen asistanıyla işkopyaları hakkında konuşmak.
- İkinci ekip veya özel etki ekiplerinin işkopyalarını izlemek, tartışmak, onaylamak veya düzeltilmesini istemek.
- Gerekiyorsa ikinci bir baskı istemek.
H. Eğitim- Acemi oyunculara film tekniklerini öğretmek (işaretlerde durabilmek, resim büyüklükleri, objektifler vs.)
- Kamera ekibini bir basamak sonraki iş için eğitmek.
İ. Vekalet- Yönetmenin rahatsızlanması durumunda yönetmenlik yaparak günü tamamlamak.
3. Çekim Sonrası
A. Ek Çekimler- Çekim sonrası işlemler için gerekli teslim tarihleri tartışmak ve bilmek.
- Ek sahne, plan, özel etki ve ikinci ekip çekimlerini yapmak veya onaylamak.
B. Renk Düzeltme- Tv ve sinemalarda oynayacak fragmanların renk düzeltmelerini yapmak ve onaylamak.
- Optik ve sayısal özel etkilerin uyumluluğunu onaylamak.
- Filmin renk düzeltmesini yapmak.
- Olana kadar tekrar yapmak.
C. Kalite Kontrol- Son renk düzeltme kopyasını onaylamak.
- Onayını almak üzere yönetmene göstermek.
- İnterpozitifi onaylamak.
- İnternegatifi onaylamak.
- Sinema kopyalarını onaylamak.
- Orjinal negatiften basılan prestij kopyalarını onaylamak.
- Optik büyütme ve küçültmeleri onaylamak.
D. Telesine/Renk Düzeltme- Orjinal film veya sayısal malzemenin elektronik veya film ortamına (hd, pal, ntsc, secam masterlar, sayısal ara ortamlar, arşiv masterları) aktarılmasına eşlik etmek ve onaylamak.
- Sayısal ortama ve ortamdan yapılacak bütün aktarmalara eşlik etmek ve onaylamak.
- Filmde yapılacak kaşlama ve format değişikliklerine eşlik etmek ve onaylamak.
- Vhs, dvd ve sayısal projeksiyon ortamlarına, tape-to-tape renk düzeltmelere eşlik etmek ve onaylamak.
- Onayını almak üzere elektronik aktarma sonuçlarını yönetmene göstermek.
E. Reklam- Filmin reklamını yapmak (gazete-dergi, internet, radyo-tv, dvd söyleşileri).
F. Restorasyon/Arşiv- Gelecekteki tekrar basımlar, arşiv baskıları ve elektronik aktarmalar için hazır bulunmak.
American Cinematographer Dergisi / Yazan: Stephen Pizzello
sinanonur78.blogspot.com
Alıntıdır....
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Düşüncelerinizi bizimle paylaşın