4 Kasım 2011 Cuma

KAMERA!


Kamera emri! Kamera film çekmek için ihtiyacın olan tek ve tek mecburi teknik ekipman! Onsuz maalesef ne kadar istekli ve yaratıcı olursan ol bir film çekmen imkansız. kameranı nasıl nerden temin edersin bilemiyorum. muhtemelen bir kameran hazırda var. ya da bir arkadasın sana ödünç verebilecek durumda ya da gidip kiralayacaksın orasını bilmiyorum ama kameran olana kadar hayallerini gerçekleştirmen çok zor.

İyi de nasıl bir kamera?

Bir çok çeşit kamera var gibi gelse de aslında hepsi birbirinin aynı bu aletlerin. hepsine bir kaset takıyorsun ve kırmızı düğmeye basıyorsun. Nereye doğrultursan orayı çekiyorlar. Ama farklılığı oluşturan şey kameraların görüntü kaliteleri. Unutmayın amacımız film görüntüsüne yaklaşmak!! gerçek sinemacılar bizim kullandığımız gibi video kameralar kullanmıyorlar. Onlar gerçek film kullanıyorlar. nasıl yani? bas baya gerçek film. Hani fotoğraf makinenin içine 36 lık film koyuyorsun ya. Aynı o filmi kullanıyorlar. Biz gidip 36 lık film alıyoruz, onla 36 tane fotoğraf çekiyoruz adamlar kameralarına o filmi takıp saniyede 24 kare çekiyorlar! artık düşünün o filmin maliyetini!

Biz VİDEO kameraler kullanıyoruz. Bu kameralar içlerine kaset alıyorlar film değil. ucuzlar ve kullanımları daha kolay. Ama işte kilit noktaya geliyorum bu kameraların görüntü kaliteleri gerçek film kamerasından çok daha kötü. O yüzden görüntü kalitesinde kameranızın iyi olması için elinizden geleni yapın.

video8 kameralar pek süper değiller ama daha iyisini bulamıyorsanız idare derler. eğer bir video8 kameranız varsa tamam demektir. sVHS kameralar de video8 kameralar ile aşağı yukarı aynı görüntü kalitesindeler. İkisini aynı kategoriye alabiliriz. Bu kameralar analog çekim yaparlar (analog ile dijital arasındaki farkı montaj sayfasında okuyabilirsiniz).

Bir üst mertebe olarak mini DV kameralara gelebiliriz. Bunlar dijital çekim yapan kameralardır. Görüntü kalitesi olarak kat be kat daha üstünlerdir video8 kameralara göre. Ses olarak da çok iyilerdir CD kalitesinde ses kaydı yapabilir bu kameralar. eğer elinizde bir dijital kamera varsa yaşadınız! Film olayına çok daha güçlü ve etkili girebiliriz! Gerçek filmcilerin yaptıklarına çok daha yakın sonuçlar çıkarabiliriz!! mini DV kameralar ve kullandıkları mini DV kasetler çok daha pahalılar normal kameralara göre ama bu ekstra fiyata fazlası ile değiyorlar..

Bir üst kategori olarak da 3CCD dijital kameraları örnek verebiliriz! Bunlar da dijital kamera ama bunların olayı daha da ayrı! Bu kameralar da mini DV kaset kullanıyorlar ama bu kameraların içinde renkleri ve şekilleri algılamak için 1 yerine 3 adet çip var (CCD), görüntü kalitesi mükemmele yakın sonuç veriyor bu kameraların. Şu anda kullandığım Canon XL1s kameram da 3CCD bir kameradır. eğer bu tarz bir kameraya yaklaşabiliyorsanız elinizden kaçırmayın! Filmi ne ile çektiğiniz çok önemli! Çünkü bir kere çektiğiniz zaman o filmi daha sonra mevcut halinden daha iyi bir görüntü kalitesine ulastırmak mümkün değil.. İlk yaptığınız çekimden sonra filmde yapacağınız her ayar aslında filmin netliğini düşürücü bir harekettir İlk çekimde en iyi performansı almak çok önemli o yüzden!

Daha üst kategoriler yok mu? Elbette var! Hatta aslında yolun daha başında sayılırız! Ama daha üst kategoriye ait kameralara yaklaşabiliyorsanız ve o tarz kameralarla uğraşabiliyorsanız o halde siz bu işin içinden birisiniz demektir. Bu yazıyı sizin için yazmıyorum. Amacım olaydan sıfır anlayanlara yardımcı olmak! O yüzden dediğim bu kamera tarzları hakkında bilgi sahibi olmak ve bunları birbirinden ayırabilmek bu aşamada yeterli!

Kameralarda arayacağın başka özellikler yok mu? Yani bir tek görüntü kalitesi mi? Aslında kameraların görüntü kaliteleri arttıkça ona bağlı olarak diğer özellikleri de artıyor. Satın alınan kameraların büyük bir çoğunluğu film çekmek amaçlı alınmıyor. Herkes önemli günleri çekmek aile bireylerini ölümsüzleştirmek ya da düğünlerde sünnetlerde kullanmak amaçlı alıyor kameraları. Yani esas amaçlanan şey mümkün olduğunca otomatik olmaları. Firmalar da ona göre dizayn ediyorlar kameraları. Yani full otomatik kameralar! Kullanıcının yapması garken tek şey kırmızı düğmeye basmak. Kamera fokus tan shutter speede herşeyi kendisi ayarlıyor. Ama film cekerken bize tam tersi lazım!!! Bizim ihtiyacımız mümkün oldukça manuel bir kamera! Yani bütün otomatik ayarları hakimiyetimiz altına alabileceğimiz bir kamera! Manuel fokus, manuel aperture, manuel shutter speed, manuel white balance.. Tamam belki bu dediklerimden hicbirşey anlamadınız ama inanın çok basit terimler. İlerde bunlar hakkında bilgi vereceğim. Hiç bir eksiğiniz kalmayacak. Sadece aklınızda bulunsun mümkün olduğunca MANUEL bir kamera bulmaya çalışın!

iyi de neden? Ne güzel kamera bizim için herseyi ayarlıyor. Niye biz onlarla uğrasalım ki? Diyorsunuz ama kendi istediğiniz gibi irisi fule açıp yeteri kadar zoom yaptığınızda, film görüntüsüne yakın görüntü almaya başladığınızda fikriniz değişecek! O yıllardır kullandığız kamerada ne marifetler gizli olduğunu görünce siz de şaşıracaksınız



3CCD TEKNOLOJİSİ NEDİR?

3CCD olayı günümüzde kameraların en yüksek görüntü kalitesine rahatlıkla ulaşmalarını sağlıyor! Kameraya giren ışığı 3 ana renge bölüp 3 ana rengi de farklı çiplere gönderen bu sistem Canon Xl1s, Sonny x-2000 gibi kameralarda mevcut. Mümkünse filminiz için 3CCD bir kamera temin etmeye çalışın! Kameranın fiyatının belki 2 kat artmasına sebep oluyor ama görüntü kaliteniz de onunla beraber artıyor. Bu en önemli nokta! Ulaşabileceğiniz en yüksek görüntü kalitesini yakalamaya çalışın!!

Canon Xl1s – 3CCD – mini DV kaset

Size en çok tavsiye edebileceğim kamera. Lens değiştirme opsiyonu sunan ve bu sayede gerçek 35 mm film kameralarının kullandığı lensleri kullanma sansı veren. Frame movie mode formatında çekimi sayesinde filmlook olayına bizi büyük bir adim yaklaştıran ve mini DV kaseti olup 3CCD teknolojisini kullanan yegane kamera.
Canon Xl1s.
Internetten yaptığım araştırmaya göre fiyatı 3200$ civarında. Ama elbette eski modeli olan Xl1' i ikinci el bulmak ya da kiralamak bildiğim kadar ile mümkün. Ben projelerimi bu kamera ile gerçekleştiriyorum ve sonuç her seferinde beni fazlası ile memnun ediyor!!! Rakiplerinin aksine hacim olarak çok daha büyük ve ağırlık olarak da 3 kilogram civarında. Hatta taktiğiniz aksesuarlara göre ağırlığı daha da artabiliyor. Bunu bir dezavantaj görenler olduğu gibi sarsıntıyı engellemek adına bir avantaj görenler de var. Ne olursa olsun eğer kameran büyükse bunun psikolojik olarak hem sana hem de çalıştığın ekibe verdiği bir profesyonellik hissi var bu tartışılmaz.. bütün mini DV kameralar gibi bu kamerada da capture kartı olmaksızın direk bilgisayar bağlantısı ile mükemmel kalitede video transferi mümkün. Dijital kamera tercih etmeniz için çok önemli bir faktör.

Sony VX2000 – 3CCD – mini DV kaset

Günümüzde en çok tercih edilen ve her kategoride kullanılan kamera. 3CCD olup da bu kadar küçük olmayı başaran çok az kameradan biri. SONY VX2000 bir çok kısa filmcinin olduğu gibi rahatça insanların dikkatini çekmeden çekim yapabileceğin için belgesellerde de fazlası ile kullanılan bir kamera. mini DV kasete çekim yaptığı için tıpkı XL1s gibi çok yüksek görüntü kalitesi ve CD kalitesinde ses sunan bu kamera’nın tercih edilişinin esas sebebi ise fiyatı. Verdiği görüntü kalitesinin yüksekliğine rağmen fiyatı 2000$ olan bu kamera’yı ele geçirebiliyorsaniz kesinlikle tavsiye ederim.
Lensi değiştirilemiyor ve Frame movie mode özelliği de yok bu bir miktar kısıtlayabilir yaratıcı filmcileri ama bildiğim kadarı ile bir çok kısa film yarışmasında ödül almış olan İlker Canikligil projelerinin bir çoğunda bu kameranın daha düşük versiyonu olan SONY VX1000'i kullanmıştı..

Canon GL2 – 3CCD – mini DV kaset

Daha oldukça yeni piyasaya çıkmış sayılan bir model. XL1s ile VX2000 arasında kalmış bir model. VX2000'nin sunmadığı Frame movie mode’u sunuyor ama buda da lens değiştirilebilirlik yok. Ama wide angle lens efektine ulaşmak için objektife mercek aparatlar takılabiliyor. Gerçi bu sanırım bütün kameralarda mümkün olan bir adaptasyon. fiyatı tıpkı VX2000 gibi 2000$ civarında. Ama sanırım bu kameranın ikinci elini bulmakta şimdilik biraz zorlanabilirsiniz.
İçtenlikle tavsiye ederim. Bu kamera ile çekeceğiniz film “film” gibi olur. herkes keyifle izler!

Sony TRV950 – 3CCD – mini DV kaset

Yalan söylemeyeceğim bu kamera hakkında detaylı bilgim yok. Yine oldukça popüler olduğunu ve küçük boyutu ve yüksek görüntü kalitesi yüzünden tercih edildiğini biliyorum. 3CCD olması zaten onun iyi bir kamera olduğunun en büyük işareti. fiyatı yaptığım araştırmaya göre 1550$. sanırım mevcut en ucuz 3CCD kamera. Sony hala bunu üretiyor mu onu da bilemiyorum ama uzun süredir piyasada ve ikinci eli bulmak fazlası ile mümkün. Tavsiye ederim.

JVC DV2000U – mini DV kaset

oldukça lüks bir cihaz. görüntü kalitesi olarak 3CCD’ye yaklaşamasa da yüksek kapasite 1 tek CD’si de oldukça iyi performans veriyor. Ayrıca çok küçük bir kamera bir çok görsel efekti var ama elbette film çekmek için satın alınmayacak kadar pahalı. Kamera alırken özellikle film çekmek için kamera alırken sakın kameranın sahip olduğu görsel efektlerin çokluğuna ya da kaç X dijital zoom yaptığına falan bakarak karar vermeyin. O tarz özelliklerle hiçbir işimiz yok. İstemediğiniz kadar efekt ADOBE PREMIERE’ DE mevcut zaten. fiyatı 2100$

DIGITAL 8 KAMERALAR

Bu kameralar video8 ile mini DV dijital kameralar arasında kalmış bir ara kategori. Yani çekimi dijital yapıyor ve böylece kamerada yaptığınız çekimi doğrudan firewire ile bilgisayara aktarabiliyorsunuz ama kullandığı kaset yine video8 kadar büyük bir kaset ve görüntü kalitesi olarak da malesef mini DV kameralar gibi iyi netice vermiyor. İçinde tek CCD var. Listemde en üst sırada değil ama yine de işinizi görecek kadar iyi. Bu tarz kameraların fiyatları. 700-800$ civarında oluyor. Evet fiyat oldukça düştü ve hala dijitaliz…

Geri Kalan Kameralar (video8 – Hi8 – VHS)

Görüntü kalitesinin önemini ne kadar vurgulasam azdır. Bu konuda maalesef kolay ya da pratik yoldan yapabileceğimiz birşey yok. iyi kameraya sahip olmak çektiğiniz filmin izleyiciler tarafından algılanış biçimini etkileyecektir. Televizyonda kanallarını hızlı geçerken bir programın kalitesinin ne olduğunu sadece bir kaç saniyede algılayabiliyorsunuz. Sırf görüntüdeki kaliteye bakarak bunun bir film mi olduğunu, bir haber bülteni mi olduğunu, ya da bir dizi film mi olduğunu anlamak çok kolay çünkü bunca zaman izlediğimiz programlar görüntü kaliteleri ile beynimize kazınmış durumdalar. O yüzden film deyince insanin aklına iyi bir görüntü kalitesi kazanmış oluyor. Bunun altına inmemeye çalışın. Dijital kamera bulmak için elinizden geleni yapın.. Ama eğer elinizde video8 – Hi8 – sVHS kasetlere çekim yapan kameralar varsa yine de birşeyler çıkarmak mümkün. neticede ben boo – the- movie filmini çaresizlikten vide8 kamera ile çekmiştim. Yani film oluşur ama bittiğinde görüntüler sizi memnun etmeyecektir.  Senaryonuz mükemmel olmalı ki aradaki farkı kapatın

MIKROFON

Film olayı görüntü ve sesin birleşimi ile oluşuyor. ama nedense film cekerken amatör arkadaşlar ses olayını çok hafife alıyorlar. Hatta Ses olayını bütünü ile boşluyorlar da diyebilirim. Ses çok önemli!!! Mümkünse kameranın üstünde mevcut olan mikrofonu kullanmamaya çalışın.. Daha profesyonel başarılı mikrofonlar öneriyorum. Bu konuda diyebileceğim tek şey

“Directional Balanced Mikrofon!!!”

Directional (yönlü) ne demek? Mikrofonu bir tabanca gibi düşünün. Ucunu nereye doğrultursanız oradan gelen sesi alacaktır. Bu işte directional mikrofonları marifetlidir. Diyalog çekimlerinde birebirdir. Doğrulttuğunuz oyuncunun sesini alırken etraftan gelen diğer alakasız sesleri minimuma indirir. Ben pick – nick filmimizi çekerken SENNHEISER K-6 model bir mikrofon kullandım etrafına da rüzgar sesini önleyici bir yünlü kılıf taktım. İnanılmaz neticeler aldım. Bir otoyolun yanında çekim yaptık. Kamyonlar minibüsler geçiyordu ve o gürültüye rağmen diyalogları tertemiz güçlü ve canlı bir şekilde aldı. Kameranızın üzerindeki mikrofon bunu yapamaz. Çünkü genelde o mikrofonlar geniş bir alandaki bütün sesi almak üzere dizayn edilmiş mikrofonlardır.

Ama sesi önemseyin. yaptığınız çekimlerde ses konusunda bir tek amacınız olsun “sesi tertemiz almak!!” ” diyalogları nem net almak!! Ve olması gerekenden başka bir sesi kaydetmemek!”"

Arka fon sesleri çok sorun yaratacak. Montajda ses atlamaları olacak!! Dert dert dert!

Bunun için ses çok önemli. görüntü kadar ses de izleyiciye profesyonel bir film izlediği hissini verir..

IŞIK

Işık konusu ile amatör düzeyde ben açıkçası çok uğraşmayı tavsiye etmiyorum bu konuda tavsiye edebileceğim birşey yok. sadece mevcut ışığı iyi değerlendirin diyorum. Konuyu ışık ve ses başlığı altında zaten ilerde okuyacaksınız..

diğer!

Kamera ayaklığı, filtreler, ışık ölçerler.. hiçbir projemde kullanmadım.. Tek kullandığım filtre natürel density ve polasizing filtresi. Biri güçlü güneş ışığı miktarını azaltıp çok daha duru ve net bir görüntü almanızı sağlıyor. Polasizing filtre de parlak yüzeylerden yansımayı azaltıyor. Bu ikisi dışında başka bir filtreye çok nadir ihtiyacınız olur. tavsiyem öyle iki renkli filtrelere falan para vermemeniz. bütün bunlar zaten post productionda bilgisayarın hüneri sayesinde kolayca yapılabiliyor..

Kamera ayaklığı kullanamadım ama arasıra ihtiyacım olmadı da değil. Her zaman elde çekim yapmayı tavsiye edemiyorum. çekim yaparken kamerayı oynatmaktan korkmayın.. ama kimi görsel efekt çekimlerinde kameranın hiç hareket etmemesi gerekiyor. O zaman kamera ayaklığı maalesef mecburi oluyor. Mesela Öcü dizisi serisinde kamera ayaklığı kullandım. Bir de diğer çektiğim komedi dizisinde Misli’nin aniden kıyafet değiştirmiş olması görüntüsünü o şekilde kamera ayaklığı yardımı ile yaptım. Bunlar dışında hiç kullanmadım..

Yani yukarıda söylediğim gibi iyi bir kamera ve iyi bir mikrofon dışında başka hiçbirşeye ihtiyaç yok…


                                                                                                                                       Alıntıdır...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Düşüncelerinizi bizimle paylaşın