29 Kasım 2011 Salı

Filmlerde renk kullanımı..


Sinemada Bir Anlam Yaratma Süreci Olarak Renk ve Krzystof Kieslowski’nin “Üç Renk: Mavi, Beyaz, Kırmızı” Üçlemesi
The Colour and Krzystof Kieslowski’s “Three Colours: Blue, White, Red” as a Meaning Process in the Cinema
Defne ÖZONUR ÇÖLOĞLU
Bu makalenin amacı, sinemada bir görüntü öğesi olarak rengin işlevlerini açıkladıktan sonra, rengin gerek bir estetik öğe, gerekse anlam yaratma aracı olarak sinemada nasıl kullanıldığını örnek filmlerle incelemektir. Bu amaçla, Polonyalı yönetmen Krzystof Kieslowski’nin Üç Renk Mavi, Üç Renk Beyaz ve Üç Renk Kırmızı üçlemesi incelenmeye çalışılmaktadır. Rengin sinemada üç temel işlevi vardır: Bilgi verici, kompozisyon el ve ifade edici. Renk, sinemada özellikle anlam yaratmada etkili bir elemandır. Belli bir sahnedeki duygunun sembolik ya da dramatik etkisini vermek için yardımcı olur. Rengin kültürden kültüre değişen sembolik anlamları vardır. İnsanlar bir renge her zaman bir anlam yükleyerek bakmazken, izleyici filmde gördüğü renge karşılık kendisinde uyanan hislerle renge yüklenen kodu açımlayıp, anlam yükler. Bazen de yönetmen, renge bilinen anlamlarının dışında yeni bir anlam yükleyebilir. Bu anlamda, rengin bir filmde duyguları iletmedeki rolü filmdeki konuya bağlıdır. Rengin sinemada etkili bir anlam yaratma öğesi olarak kullanılmasına örnek olarak, Krzystof Kieslowski’nin Üç Renk: Mavi, Üç Renk: Beyaz ve Üç Renk: Kırmızı filmleri incelenebilir. Bu filmlerde renk, önemli bir anlatım elemanı olarak kullanılmıştır. Filmlerde temel olarak verilmek istenen (maviyle özgürlük, beyazla eşitlik, kırmızıyla dostluk, kardeşlik) duygu ve düşünceler, bu renklerin toplumlar üzerindeki sembolik anlamlarından yararlanılarak ve yönetmenin, filmin teması yardımıyla renklere yüklediği anlamlar ile verilmiştir.

Anahtar Kelimeler
Kieslowski, üç renk, sinemada anlam

The objective of this article is to explain the functions of color in cinema as an element of image and then to study on sample films how it is used as an estetical element and as a media of creating meaning. Therefore, Trois Couleurs Bleu, Trois Couleurs Blanch, Trois Couleurs Rouge triology of the Polish director Krzystof Kieslowski will be studied in this article. Color has three principle functions in cinema: The informative, the compozitional and the expressive. It helps to give the symbolic or dramatic effect of an emotion in a certain scene. Color has symbolic meanings that differs from culture to culture. While people don’t look at a color buy laying a meaning on it everytime the audience, however, lays a meaning to a color deciphering the code carry it within buy the emotions aroused againsed the color seen in the movie. Sometimes the director attributes color a newer meaning than is its known meanings. The role of the color to convey the emotions depends on the subject of film. In his films named “Three Colors: Blue, White, Red’’, Krzystof Kieslowski used the color as an important element of expression. The emotions and thoughts which are wanted to be conveyed basically in films (liberty by blue; equality by white; friendship, brothership by red ) were given by utilizing the symbolic meanings of these colors for the society and by the meanings which were attributed to the colors by director by using the theme of film.

Defne ÖZONUR ÇÖLOĞLU
kilad.kocaeli.edu.tr
                                                                                                                                          Alıntıdır...

1 yorum:

  1. niye ingilizce yazılar koydunuz ki KARIŞIK OLMUŞ YİNEDE GÜZEL



    YanıtlaSil

Düşüncelerinizi bizimle paylaşın